Ja, det går bra. Antagning.se kommer att känna igen ditt personnummer och förstå att du är samma person. Dina meriter, favoriter och anmälningar kommer att finnas kvar.
Skapa profil på Antagning.se
Ja, du måste fylla i och bekräfta mobilnummer och e-post.
I samband med reservantagning kan universitet och högskolor snabbt behöva få kontakt med dig.
Vi hämtar bara ditt namn när du gör en anmälan. Har du ändrat namnet efter anmälan ska du mejla oss och berätta det. Då hämtar vi ditt namn från Skatteverket.
Om du har två efternamn kommer vi bara att hämta det namn som Skatteverket har markerat som efternamn. Det betyder att du bara kan ha ett efternamn i vårt system. Vi förbereder ändringar som gör det möjligt att ha fler efternamn i systemet.
Vi hämtar din folkbokföringsadress från Skatteverkets register i samband med att du anmäler dig. Med folkbokföringsadress menas den adress där du är skriven, oftast din bostadsadress. Om du ändrar adress under antagningsperioden måste du själv lägga in den nya adressen. Det gör du under ”Tidsbegränsad alternativ adress” i Min profil.
Vi kan inte radera dokument, meriter eller tidigare antagningsresultat. Det beror på att det är allmänna handlingar och vi som myndighet måste arkivera dem.
Har du svenskt personnummer så hämtar vi ditt namn från folkbokföringen. Om ditt namn är fel på något sätt, som att namnen är i fel ordning eller att det är fel tilltalsnamn, så måste du kontakta Skatteverket för att de ska rätta i folkbokföringen.
Om du inte har svenskt personnummer så kan vi ändra ditt namn på Antagning.se. Ladda upp en bild av ditt aktuella pass eller ett personbevis och skriv att det gäller en namnändring.
Har du fått ett svenskt personnummer ska du ladda upp personbeviset från Skatteverket på Mina sidor. Du ska också skicka in ett mejl om att du vill ändra ditt konto till ett personnummerkonto.
Om du inte har möjlighet att ladda upp dina papper kan du i stället skicka dem till:
PostNord Strålfors AB Att: Antagningsservice R 312 190 81 Rosersberg
Du kan enkelt själv gå in och ändra din e-postadress: Logga in och gå till Profil. Klicka sedan på Ändra-knappen och lägg in den nya e-postadressen
Konto med personnummer eller e-post
Allra enklast är om du kan logga in med e-legitimation som BankID eller Freja. Om du inte kan eller vill det, så kan du skapa ett konto med personnummer eller e-post.
Du som har ett svenskt personnummer ska använda det. Personnumret gör att vi kan se att du inte behöver betala anmälnings- och studieavgifter. Dessutom kan vi hämta dina gymnasie- eller komvuxbetyg automatiskt.
Nej, du ska inte skapa ett nytt konto. Istället ska du ladda upp en kopia av ditt personbevis, på det konto du har sen tidigare, som bekräftar att du nu har ett svenskt personnummer. När du har gjort det meddelar du oss via vårt kontaktformulär. Då ändrar vi ditt konto så att det är baserat på ditt personnummer.
Nej. Engångsskoden är en säkerhetsåtgärd. Därför skickar vi den bara till din folkbokföringsadress, alltså där du är skriven. Adressen hämtas automatiskt från Skatteverkets register när du har anmält dig
Du som har svenskt personnummer men inte är folkbokförd i Sverige kan inte få någon engångsskod. Det enklaste för dig är om du har möjlighet att använda e-legitimation (BankID, Freja, eduID). Har du tillgång till Studentportalen så kan du också använda den.
Om du redan har gjort en anmälan, kontakta oss genom att skicka ett mejl så hjälper vi dig vidare.
Det kan ta upp till en vecka för oss att skicka ut koden. Har du fortfarande inte fått någon kod efter en vecka kan du beställa en ny via länken i rutan ”Gör klart ditt konto”.
Du behöver inte engångskoden för att göra anmälan. Däremot behöver du du ha använt den innan du kan svara på antagningsbeskedet.
Om du har glömt ditt lösenord kan du själv beställa ett nytt. När du klickat på Logga in på startsidan ser du länken ”Glömt lösenord”. Klicka på den och fyll i personnummer eller e-postadress, så skickar vi en länk. Via länken byter du sedan lösenord. Gå in på länken direkt, den är bara öppen i tio minuter
Om det var länge sedan du loggade in på Mina sidor har ditt konto tagits bort. Anledningen är ökad datasäkerhet. Det här betyder att du måste skapa ett nytt konto. Det kommer inte att påverka dina meriter (betyg) på något sätt.