Vanliga frågor om inloggning och din profil

Logga in och hantera din profil på Antagning.se.

BankID, Freja och eduID

Ja, det går bra. Antagning.se kommer att känna igen ditt personnummer och förstå att du är samma person. Dina meriter, favoriter och anmälningar kommer att finnas kvar.

Skapa profil på Antagning.se

Ja, du måste fylla i och bekräfta mobilnummer och e-post.

I samband med reservantagning kan universitet och högskolor snabbt behöva få kontakt med dig.

Här hittar du information om hur vi hanterar dina personuppgifter: Hantering av personuppgifter

 

Ändra uppgifter på Mina sidor

Vi hämtar bara ditt namn när du gör en anmälan. Har du ändrat namnet efter anmälan ska du mejla oss och berätta det. Då hämtar vi ditt namn från Skatteverket.

Om du har två efternamn kommer vi bara att hämta det namn som Skatteverket har markerat som efternamn. Det betyder att du bara kan ha ett efternamn i vårt system. Vi förbereder ändringar som gör det möjligt att ha fler efternamn i systemet.

Vi hämtar din folkbokföringsadress från Skatteverkets register i samband med att du anmäler dig. Med folkbokföringsadress menas den adress där du är skriven, oftast din bostadsadress. Om du ändrar adress under antagningsperioden måste du själv lägga in den nya adressen. Det gör du under ”Tidsbegränsad alternativ adress” i Min profil.

Vi kan inte radera dokument, meriter eller tidigare antagningsresultat. Det beror på att det är allmänna handlingar och vi som myndighet måste arkivera dem.

Har du svenskt personnummer så hämtar vi ditt namn från folkbokföringen. Om ditt namn är fel på något sätt, som att namnen är i fel ordning eller att det är fel tilltalsnamn, så måste du kontakta Skatteverket för att de ska rätta i folkbokföringen.

Om du inte har svenskt personnummer så kan vi ändra ditt namn på Antagning.se. Ladda upp en bild av ditt aktuella pass eller ett personbevis och skriv att det gäller en namnändring.

Om att ladda upp dokument

Har du fått ett svenskt personnummer ska du ladda upp personbeviset från Skatteverket på Mina sidor. Du ska också skicka in ett mejl om att du vill ändra ditt konto till ett personnummerkonto.

Om du inte har möjlighet att ladda upp dina papper kan du i stället skicka dem till:

PostNord Strålfors AB
Att: Antagningsservice
R 312
190 81 Rosersberg

Du kan enkelt själv gå in och ändra din e-postadress: Logga in och gå till Profil. Klicka sedan på Ändra-knappen och lägg in den nya e-postadressen

Konto med personnummer eller e-post

Allra enklast är om du kan logga in med e-legitimation som BankID eller Freja. Om du inte kan eller vill det, så kan du skapa ett konto med personnummer eller e-post.

Du som har ett svenskt personnummer ska använda det. Personnumret gör att vi kan se att du inte behöver betala anmälnings- och studieavgifter. Dessutom kan vi hämta dina gymnasie- eller komvuxbetyg automatiskt.

Läs mer om att logga in på Antagning.se

Nej, du ska inte skapa ett nytt konto. Istället ska du ladda upp en kopia av ditt personbevis, på det konto du har sen tidigare, som bekräftar att du nu har ett svenskt personnummer. När du har gjort det meddelar du oss via vårt kontaktformulär. Då ändrar vi ditt konto så att det är baserat på ditt personnummer.

Nej. Engångsskoden är en säkerhetsåtgärd. Därför skickar vi den bara till din folkbokföringsadress, alltså där du är skriven. Adressen hämtas automatiskt från Skatteverkets register när du har anmält dig

Du som har svenskt personnummer men inte är folkbokförd i Sverige kan inte få någon engångsskod. Det enklaste för dig är om du har möjlighet att använda e-legitimation (BankID, Freja, eduID). Har du tillgång till Studentportalen så kan du också använda den. 

Om du redan har gjort en anmälan, kontakta oss genom att skicka ett mejl så hjälper vi dig vidare.

Läs mer om de olika inloggningsalternativen här

Det kan ta upp till en vecka för oss att skicka ut koden. Har du fortfarande inte fått någon kod efter en vecka kan du beställa en ny via länken i rutan ”Gör klart ditt konto”.

Du behöver inte engångskoden för att göra anmälan. Däremot behöver du du ha använt den innan du kan svara på antagningsbeskedet.

Om du har glömt ditt lösenord kan du själv beställa ett nytt. När du klickat på Logga in på startsidan ser du länken ”Glömt lösenord”. Klicka på den och fyll i personnummer eller e-postadress, så skickar vi en länk. Via länken byter du sedan lösenord. Gå in på länken direkt, den är bara öppen i tio minuter

Om du inte längre har tillgång till din e-postadress måste du kontakta Antagningsservice.

Om det var länge sedan du loggade in på Mina sidor har ditt konto tagits bort. Anledningen är ökad datasäkerhet. Det här betyder att du måste skapa ett nytt konto. Det kommer inte att påverka dina meriter (betyg) på något sätt.

Läs om hur du skapar ett konto

Hittar du inte vad du letar efter?

Kontakta oss gärna via mejl, chatt eller telefon.

Just nu har vi många frågor. Om din fråga inte är brådskande så rekommenderar vi dig att mejla. 

Mejla

På mejl kan du få svar på alla typer av frågor.

Vi ber dig att ha tålamod och inte skicka samma fråga flera gånger.

Till mejlformuläret

Chatta

Vi kan inte svara på frågor om din behörighet via chatten. För de frågorna ska du i stället ringa eller mejla oss.

Chatten är öppen måndag till fredag kl. 9–16.

Till chatten

Ring Antagningsservice

Du kan ringa Antagningsservice måndag till fredag kl. 9–16.

0771-550 720 

Kortast kö brukar vi ha mellan klockan 10 och 11 samt efter klockan 14.