Du som inte kan göra en webbanmälan
Om du inte kan använda webben för att anmäla dig, kan du skriva ett brev och skicka till Antagningsservice.
Så här ska brevet se ut
Överst skriver du vilken termin du söker till, exempelvis VÅREN 2023. Texta sedan så tydligt du kan:
-
ditt för- och efternamn
-
ditt personnummer (viktigast av allt!)
-
din adress
-
din e-postadress (om du har någon)
-
mobilnummer eller annat telefonnummer där vi kan nå dig
Skriv sedan, i tur och ordning, anmälningskoderna för de utbildningar du vill anmäla dig till.
Du kan anmäla dig till max 12 utbildningar till höst- och vårterminer och 6 utbildningar till sommarkurser. Den utbildning du helst vill gå, sätter du som nummer 1, den du vill komma in på i andra hand som nummer 2 osv. Anmälningskoderna hittar du i högskolornas utbildningskataloger, på deras webbplatser och här på Antagning.se.
En kod brukar se ut så här: ABC-12345
Ditt brev måste vara hos oss senast sista anmälningsdag, så tänk på att skicka det i god tid då det kan ta några dagar för posten att komma fram.
Skicka in brevet tillsammans med kopior av dina betyg
Har du sökt tidigare behöver du bara skicka in de betyg som du fått sedan sist.
Tillgång till webbtjänsten
Du som anmält dig genom att skicka ett brev till oss kan också få tillgång till webbtjänsten här på Antagning.se. För att få det måste du först skapa en profil för att kunna logga in.
Läs mer under Logga in på Antagning.se
Antagningsbeskedet kommer med post
Du som anmält dig via brev och inte skapat något användarkonto på Antagning.se får ditt antagningsbesked med posten.
Du lämnar svar på svarskortet
Du som får antagningsbeskedet med posten kan tacka ja till en utbildnings- eller reservplats genom att skicka in det svarskort som följer med antagningsbeskedet. Skicka sedan kortet till den adress som står på.